English
آرشیو مطالب
تماس با ما
درباره ما
پيوندها
جستجو
جستجوی پيشرفته
دستگیری علمای بزرگ شهر، مانع از به نتیجه رسیدن قیام شد
وقتی جنگلیها قلم را به میدان آوردند
18 آذر 1347
نگاه عدالتطلب و ظلمستیز او، دانشجویان را جذب میکرد
رازهای ممنوعه خاندان پهلوی
17 آذر 1347
قوای نظامی در ساعت 2 نیمهشب، به مردم حمله کردند!
بازگشتِ مشاور آمریکایی و زوال اعتماد
16 آذر 1347
اندیشه دینی میرزا، متأثر از مکتب سامرا بود
Toggle navigation
صفحه نخست
نمايشگاه
نمایشگاه عکس
نمایشگاه سند
عکسنگاشت
مقالات
روزشمار
رجال
یادداشت
گفتوگو
اخبار
همایش و نشست
نکتهها و اشارهها
نشریات الکترونیک
بهارستان
نشریه ایام
فیلم و صوت
کلیپمو (کلیپهای مخصوص گوشی همراه)
تازههای نشر
انتشارات
درباره ما
تماس با ما
جستجو
آرشيو برچسب: جریان روشنفکری
نمایش خبر در روز :
همه
۱
۲
۳
۴
۵
۶
۷
۸
۹
۱۰
۱۱
۱۲
۱۳
۱۴
۱۵
۱۶
۱۷
۱۸
۱۹
۲۰
۲۱
۲۲
۲۳
۲۴
۲۵
۲۶
۲۷
۲۸
۲۹
۳۰
۳۱
ماه :
همه ماه ها
فروردين
ارديبهشت
خرداد
تير
مرداد
شهريور
مهر
آبان
آذر
دی
بهمن
اسفند
سال :
همه سال ها
۱۳۹۲
۱۳۹۳
۱۳۹۴
۱۳۹۵
۱۳۹۶
۱۳۹۷
۱۳۹۸
۱۳۹۹
۱۴۰۰
۱۴۰۱
۱۴۰۲
۱۴۰۳
۱۴۰۴
نوع مطلب :
همه انواع مطالب
خبر
ویدیو
گزارش تصويری
صوت
گزارش
گفتگو
مقاله
یادداشت
بخش :
همه بخشها
نمايشگاه
نمایشگاه عکس
نمایشگاه سند
عکسنگاشت
مقالات
روزشمار
رجال
یادداشت
گفتوگو
اخبار
همایش و نشست
نکتهها و اشارهها
نشریات الکترونیک
بهارستان
نشریه ایام
فیلم و صوت
کلیپمو (کلیپهای مخصوص گوشی همراه)
تازههای نشر
انتشارات
۱۲ آذر ۱۴۰۴ ساعت ۰۹:۴۸
عکسنگاشت تاریخی ـ ۱۱؛
«شمسالدین» پژواکدهنده «جلالالدین»
اوایل دهه ۱۳۸۰ است و زندهیاد استاد محمدرضا حکیمی، به دیدار زندهیاد شمس آل احمد در منزلِ مسکونی وی رفته است؛ در دوره عزلت و خاموشی که کمتر کسی از وی سراغ میگرفت! آن دو خاستگاهی متفاوت داشتند، اما تقریبا مسیری مشابه را پیمودند
۱۰ آذر ۱۴۰۴ ساعت ۱۳:۱۳
تأثیرات سیاسی مجمع آدمیت بر روند فکری و راهبرد اجتماعی در ایران؛
مجمعی که ابزار آدمیت ملکم شد
مجمع آدمیت از دل فراموشخانه ملکم برآمد و خود را حامل پیام اصلاحات میدانست، اما روند فعالیت آن با بسیاری از اصول اعلامشدهاش ناسازگار بود. پیوندهای پنهان، نخبهگرایی و چرخشهای فکری ملکمخان، پرسشهای تازهای درباره مقصود واقعی این تشکل ایجاد کرده است
۸ ارديبهشت ۱۴۰۴ ساعت ۱۷:۱۱
نگاهی به زندگی سیاسی احسان نراقی؛
روشنفکری که روح خود را به شاه فروخت
او به دلیل تحصیلات عالی در غرب و آشنایی با جریانهای فکری روز دنیا، یک روشنفکر مدرن بهشمار میآمد؛ از سوی دیگر، او به سنتهای فرهنگی و مذهبی ایران نیز توجه و تلاش میکرد تا پلی بین سنت و مدرنیته ایجاد کند، اما تلقی ویژهای او از «خود» و «شرق ایرانی»، مرزبندیهای فکری و جداانگاریهای اندیشهای با دیگر روشنفکران ایجاد کرد؛
۲۵ بهمن ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۰
نگاهی به ماجرای امتیاز لاتاری میرزا ملکمخان دوم و پیامدهای آن؛
قیمتی که برای بلیت بختآزمایی ملکم پرداخت شد
میرزا ملکمخان در سفر سوم ناصرالدینشاه به اروپا، توانست شاه را به سرمایهگذاری در قرارداد لاتاری متقاعد کند. از سوی دیگر، وی برای پنهان کردن رد خود در این قرارداد، به جای آنکه آن را به نام خود امضا کند، فردی فرانسوی به نام بوزیک دوکاروال را مالک اصلی قرارداد معرفی کرد
۲۶ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۰۱:۴۲
دکتر موسی حقانی در گفتوگوی درباره دلایل تداوم انقلاب اسلامی؛
چرا امام خمینی قیام 15 خرداد را مبدأ انقلاب دانستند؟
دکتر موسی حقانی، رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر، معتقد است در همه قیامهای پیشین، مثل نهضت تحریم تنباکو، انقلاب مشروطه و نهضت ملی شدن نفت، بنا به مصالح و مقتضیاتی که وجود داشت اهدافی چون قطع ید بیگانگان و آزادی در همان چهارچوب نظام سیاسی پیشین دنبال میشد، اما در قیام ۱۵ خرداد تحولی هم در «اهداف مبارزه» و هم در «روش مبارزه» اتفاق افتاد که بر همین اساس،...
۲۳ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۰۰
«جای پای بابیان، ازلیان و روشنفکران، در رخداد مشروطیت ایران» در آیینه تحلیل زندهیاد آیتالله العظمی لطفالله صافی گلپایگانی
حساب ملکالمتکلمین و جمال واعظ را، باید از علمای اسلام جدا کرد!
آنچه پیش روی شماست، خوانشی تحلیلی از دیدگاههای زندهیاد آیتالله العظمی لطفالله صافی گلپایگانی، از رویداد مشروطیت ایران است، که در دیدار با جمعی از تاریخپژوهان معاصر، بیان شده است. شایان ذکر است که آیتالله آخوند حاج ملا محمدجواد صافی گلپایگانی، پدرِ آن مرجع فقید، از آگاهانِ رویداد مشروطیت و دوستان نزدیک شهید آیتالله شیخ فضلالله نوری بود و اطلاعات ...
۲۲ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۲۰:۱۳
تبیین نسبتِ جریان روشنفکری و قیام 15 خرداد 1342؛
ژست روشنفکری در خرداد 1342
درباره چگونگی مواجهه جریان روشنفکری با قیامِ تاریخی 15 خرداد 1342 و تأثیر آن، دیدگاهها و گمانهزنیهای متفاوت و متضادی مطرح شده است که در گسترهای از سکوت و انفعال تا مخالفت و انتقاد قرار میگیرد
۱۰ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۲۲
رویکرد نشریه کاوه به آینده ایران؛
از فرنگیمآبی تا استبداد منور
کاوه تأکید داشت که «ایران باید ظاهرا و باطنا و جسما و روحا فرنگیمآب شود و بس». پس از آن، نه تنها ایران آباد و خوشبخت میشود، بلکه از خطراتی که در آن واقع است و از خطرات آینده و دوباره زنده شدنِ روس و سایر تجاوزها خلاص میشود...
۲۸ تير ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۰۸
مروری بر نظریهپردازان حامی ارتش و دولت رضاشاه؛
از ملکم تا داور!
در آستانه کودتای 1299، به سبب اوضاع آشفته کشور، ایجاد ارتش نوین و قدرتمند شعار بسیاری از گروهها بود. همین گروهها بودند که برای تحقق برنامهها و دیدگاههای خود، حمایت از کودتا و تقویت ارتش را در برنامه خود قرار دادند و به سبب انگیزههایی که داشتند به قدرتگیری پهلوی اول کمک کردند. رضاخان در صعود از قزاقخانه به پادشاهی در بستری که این جریان بدان شکل ...
۲۵ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۳
تعامل و تقابل مشروطهخواهان و رضاشاه؛
پهلوی اول؛ مشروطهبازی روشنفکرانه
روشنفکران ادوار چهارم و پنجم با همه تنوعات فکریشان جملگی بر این باور بودند که دیگر آمال و آرزوهای دموکراتیک مشروطه، شوقی برنمیانگیزد و به اقتضای اوضاع کنونی باید به سمت «دیکتاتور ایدئالدار»، «یک دماغ منور» و «مستبدی روشناندیش» حرکت کرد که بتواند زمینهها و مقدمات لازم را برای انقلابی اجتماعی فراهم کند
۱۳ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۱۵
نگاهی به نشریه «دنیا»؛
«دنیا»ی ارانی چگونه بود؟
«دنیا» نام نشریهای بود که در 1312 به مدیریت تقی ارانی منتشر شد. رویکرد این نشریه در تحلیل مسائل مختلف به گونهای بود که باعث میشد تمام آثار ادبی کهن ایران را «یک مشت استخوان پوسیده متعفن» معرفی کند
۱۰ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۵۹
بررسی ایدئولوژی پهلوی اول؛
شبهمدرنیسم و غربگرایی چه تأثیری بر رضاخان گذاشت؟
پروژه نوسازی دولت پهلوی از زمان رضاخان آغاز شد و آرایش هویت اجتماعی جدید در بُعد فرهنگی بر سه محور ناسیونالیسم، باستانگرایی و تجددگرایی شکل گرفت، اما پرسش اینجاست که این سه محور چه جایگاهی در ایدئولوژی رضاخان داشت؟
۳ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۱۷
درباره کارگزاران گذار از ملی گرایی رومانتیک به اقتدار گرایی سیاسی؛
نخبگان در عصر رضا شاه چه کردند؟
درحالیکه برابریخواهی، آزادیخواهی و ملیگرایی رمانتیک الهامبخش نسل اول روشنفکران و تلاشهایشان برای انجام تغییر و اصلاح در سراسر کشور بود، برای روشنفکران پس از جنگ جهانی اول ــ که متأثر از تحولات کشورهای آلمان، ایتالیا و پرتغال بودند ــ اقتدارگرایی سیاسی و ملیگرایی زبانی و فرهنگی، به نیروی ضروری و کارسازی در تحقق آرزوهایشان تبدیل شد
۲ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۳۴
نظریه دیکتاتوری منوّر و نسبت آن با دیکتاتوری رضاشاه؛
چرا نظریه دیکتاتور خیرخواه در ایران شکست خورد؟
نظریه دیکتاتوری منوّر یا دیکتاتوری خیرخواه، مفهومی است که اندیشمندان قرن هجدهم مانند ولتر و دیدرو، برای رهبران سیاسی همچون پتر و کاترین کبیر بهکار میبردند. در ایران نیز در پی مواجهه جامعه با ناآرامیها و وضعیت نابسامان پس از مشروطه، روشنفکران با تکیه بر این نظریه، تنها راه نجات کشور از این وضعیت را روی کار آمدن یک دیکتاتور مصلح دانستند و کوشیدند ...
۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۳۸
نسخه تجویزی روزنامه «مرد آزاد» برای توسعه ایران؛
«مستبد مصلح» داور که بود؟
علیاکبر داور یکی نظریهپردازان استبداد منور بود که اندیشههای خود را در روزنامه «مرد آزاد» منتشر کرد. براساس نوشتههای داور در این روزنامه، راه توسعه سریع ایران جز از طریق روی کار آمدن مستبد مصلح، البته با ویژگیهایی که او برای آن برمیشمرد، ممکن نبود
۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۸
بررسی بنیانهای ایدئولوژیکِ دولت پهلوی اول؛
چرخش فکری طراحان رژیم پهلوی
ازآنجاکه اجبار تنها در صورتی برای مردم یک کشور قابلپذیرش و تحمل خواهد بود که آمیخته به یک برنامه و سیاست توجیهگر قدرتمند باشد، رژیم پهلوی کوشید در کنار استفاده از قدرت فیزیکی و اجبار، از قدرت ایدئولوژی نیز برای تداوم و ثبات حاکمیت حداکثری خود سود برد، اما چرا طراحی بنیانهای این قدرت، به چرخش فکری طراحان رژیم پهلوی منجر شد؟
۲۱ فروردين ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۲۴
زندهیاد آیتالله العظمی سیدنورالدین حسینی هاشمی، به مثابه چهرهای تاریخساز
آخرین اسطوره از حامیان مشروطه مشروعه
آنچه در پی میآید، گفتاوردی است پرنکته که توسط اندیشمند نامور حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمدمهدی میرباقری، در سالروز ارتحال زندهیاد آیتالله العظمی سیدنورالدین حسینی هاشمی بیان شده است. در این تحلیل، ضمن تبارشناسی نیروهای فکری و سیاسی ایران در مواجهه با غرب در عصر حاضر، مکانت آن عالم مجاهد در این میدان، مورد بازشناسی و تحلیل قرار گرفته است.
۱۴ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۸:۱۲
وجوه تمایز انقلاب اسلامی از جنبش مشروطه و نهضت ملی شدن نفت؛
دلایل حاشیهنشینی روشنفکران در انقلاب اسلامی
بررسی رویدادهای مهمی چون جنبش مشروطه، ملی شدن صنعت نفت و انقلاب اسلامی نشان میدهد برخلاف دو جنبش نخست، که در نهایت، کار به دست روشنفکران افتاد و روحانیان منزوی شدند، در انقلاب اسلامی این گونه نشد. چرا برخلاف گذشته، در این انقلاب، روشنفکران به حاشیه رفتند؟
۱۷ دی ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۴۰
به مناسبت کشف حجاب؛
حامیان ظاهرگرایی
رخداد کشف حجاب در 17 دی 1314 با تصویب قانون منع حجاب توسط رضاشاه عملی شد، اما آیا این، اقدامی خلقالساعه از سوی یک نفر و با الگو گرفتن از مصطفی کمال آتاتورک بود؟
۱۳ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۴۸
مروری بر ناخواندههایی که در پی شهادت سپهبد قاسم سلیمانی به قلم آمد
شهادتنگاشتهایی که به تیغ سانسور رفت!
این قلم گاهی و البته از سر احساس ضرورت و نه تفنن، در فضای مجازی نکاتی را به اشتراک میگذارد؛ هم از این روی از آغازین ساعات شهادت سپهبد قاسم سلیمانی نیز چنین کرد، اما تمامی آنها پس از لَختی و به تیغ داعیهدارانِ گردش آزاد اطلاعات، حذف میشدند! اکنون که سالی از آن رستاخیز عظیم فاصله گرفتهایم، خوانش تحلیلی آن تکنگاریها، به نظرم جالب آمد. آنچه در پی ...
صفحه قبل
|
صفحه بعد
آخرین عناوین
پربيننده ترين
دستگیری علمای بزرگ شهر، مانع از به نتیجه رسیدن قیام شد
وقتی جنگلیها قلم را به میدان آوردند
18 آذر 1347
نگاه عدالتطلب و ظلمستیز او، دانشجویان را جذب میکرد
رازهای ممنوعه خاندان پهلوی
17 آذر 1347
قوای نظامی در ساعت 2 نیمهشب، به مردم حمله کردند!
بازگشتِ مشاور آمریکایی و زوال اعتماد
16 آذر 1347
اندیشه دینی میرزا، متأثر از مکتب سامرا بود
دلیرمردی که اُشتلمِ قصاب تهران را بیپاسخ ننهاد!
راز چشمپوشی محمدرضا پهلوی از اشرف
کتابی تازه درباره پشت صحنه ارتش پهلوی؛ از موانع انسجام تا واقعیت قدرت
علامه سیدمحمدحسین طباطبائی در آینه تصاویر(5)
«مکتوبات و بیانات سیاسی و اجتماعی علمای شیعه» منتشر شد